“Zij die deze situatie gebruiken om zich voor te bereiden, zijn de winnaars van morgen.”

Mora Mora is ontstaan uit de perfecte combinatie van ondernemer Philip en zijn vrouw Fanja. Het is een eeuwenoud rum recept waar 20 jaar lang aan gesleuteld is om de balans tussen Madagascar en België te perfectioneren. Mysterieus, magisch en elegant dus, zoals ze het zelf beschrijven. Het familierecept is het succes van Fanja, terwijl Philip zich vooral bezighoudt met de zakelijke kant.

Mora Mora betekent letterlijk ‘zachtjes, zachtjes’. Wie het begrijpt weet dat je moet genieten van het leven en je niet moet opwinden in de kleine dingen. Dat is ook precies wat Philip en Fanja doen, zelfs in tijden van crisis. Philip vertelt ons zijn geheim om positief te blijven in bizarre periodes al nu.

Hoe ziet de toekomst van Mora Mora eruit?

Voor de corona uitbraak lag er voor Philip een mooie deal op de tafel met een distributeur. Het merk ging een echte doorstart maken en zich met hun rum richten op handelaars, groothandels, delicatessenzaken, speciaalzaken, café’s en restaurants in België, Nederland en Luxemburg, maar ook internationaal in landen als Hong Kong, Singapore en China. 

Dit was een belangrijke stap voor het merk om te kunnen schalen en bekendheid te genereren, maar door de corona crisis wordt deze deal nu uitgesteld. Jammer, al ziet Philip dit niet als een probleem. “De deal ligt nog steeds op tafel als alles weer genormaliseerd is. Nu leggen we voorlopig de focus op iets anders.”

Hoe differentieert je merk zich in deze crisis?

Philip is een positief ingesteld persoon, en dat geldt ook voor zijn bedrijf. Hij ziet de corona crisis als een opportuniteit om te werken aan het merk en is zelfs ‘blij’ dat dit gebeurt, zegt hij ons voorzichtig. “Het is geen leuke positie waarin we nu zitten, maar als de deal er al geweest was zouden we daar nu volop bezig zijn en geen tijd hebben om internationale contacten te leggen.” 

Philip gebruikt de tijd die ze nu hebben om internationale distributeurs te benaderen, en het feit dat iedereen in zijn kot moet blijven levert hem alleen maar voordeel op. Waar vroeger de mensen onbereikbaar waren omdat ze het te druk hadden met hun zaak, hebben ze vandaag de dag tijd om op een andere manier naar iets te kijken, mails te lezen en contact te leggen. Pré-corona kreeg Philip 10% tot 20% respons van prospects in het buitenland, nu is dat wel 80%! Zo is hij nu in serieuze negotiatie met iemand uit Amerika, Nederland en op de Canarische eilanden. Philip noemt het zelf een ‘comfort situatie’ waar we nu inzitten. Hij gebruikt de tijd optimaal om te schalen, en die deal komt later wel.

Ga je anders te werk dan voor deze situatie?

“Nee, ik werk gewoon op dezelfde manier. Ik neem contact op met potentiële distributeurs via de telefoon, via mail, via het contactformulier op hun website, of via mensen uit mijn netwerk. Ik heb heel wat mensen met een gunfactor in mijn netwerk die contacten hebben met mensen in het buitenland en die bereid zijn om mij met hen in contact te brengen. Daar is het nu het ideale moment voor. Ik ben iemand die heel berekend op mijn doel afgaat, met de nodige voorbereiding. Die voorbereiding is er nu én iedereen heeft tijd op dit moment dus moeten we profiteren van de situatie.”

Hoe zou jij deze coronacrisis dan omschrijven?

“Ik vergelijk het met de Formule 1. Als er in de F1 een ongeluk gebeurt, dan komt er een safety car op het circuit waar de auto’s verplicht achter moeten rijden en als het ongeluk is opgelost mag iedereen weer volop beginnen racen. En dat is nu ook zo. De crisis is het ongeval en het feit dat iedereen thuis moet blijven en thuis moet werken is de safety car. Wanneer het virus weg is, gaat ook de safety car van het circuit en mag iedereen weer volop beginnen racen. Het belangrijkste in deze race? Dat je niet in de pit gaat zitten wachten, want dan ga je de rest niet meer kunnen inhalen. Zij die deze situatie gebruiken om zich voor te bereiden, zijn de winnaars van morgen.”

Hoe reageren andere ondernemers in jouw omgeving op deze situatie?

Philip merkt dat het merendeel van de ondernemers in zijn omgeving in zak en as zitten. Collega’s die in ziekteverlof gaan omdat ze de druk niet aankunnen van thuiswerken te combineren met het huishouden en de kinderen die ook thuis zijn, ondernemers die te veel nadenken over de negatieve kant en de gevolgen, en ga zo maar door. Hij kan het zelf niet vatten dat veel ondernemers in de put zitten, maar beseft dat iedereen anders in elkaar zit.

“Een mens is in essentie niet gemaakt om binnen te zitten, maar je moet met de situatie kunnen omgaan.”

Philip Verhelst

Toch ziet hij ook mooie initiatieven ontstaan in zijn omgeving. Zo heeft de distilleerderij van Mora Mora, die ook een restaurant heeft, in een paar dagen tijd een webshop opgestart waarmee klanten gerechten kunnen bestellen en komen afhalen. Door het enorme succes van de webshop gaan ze dit na de crisis ook blijven doen. Iets wat ze voorheen nooit gedaan zouden hebben. 

Philip ziet door het hele gebeuren het verschil tussen mensen die écht ondernemen en creatief zijn en mensen die vastgeroest zijn in wat ze doen. 

“Nu wordt het verschil gemaakt tussen échte mannen en gewone jongens, tussen échte vrouwen en meisjes.”

Philip Verhelst

Wat heb jij persoonlijk geleerd?

“Om de digitale wereld te omarmen en mee te nemen naar de toekomst. Ik heb op één dag 20 mensen gesproken, en niet zoals je dat face-to-face doet met small talk en een koffie. Het waren heel to the point gesprekken over business. Door call na call te doen via Teams van Microsoft, of Skype of Zoom is er voor mij een nieuwe wereld opengegaan. Uiteraard blijft fysiek contact en de mensen écht zien belangrijk, maar dit is iets waar ik in de toekomst nog veel gebruik van zal maken.”

Jouw gouden tip voor Belgische ondernemers in nood?

“Uit een Skype meeting met Carl Van de Velde, business mentor in hart en nieren, heb ik geleerd dat je moet stoppen met nadenken, want dat is alleen maar negatief. Je moet beginnen voordenken, focussen op wat gaat komen en je klaarmaken voor de toekomst. Zie de crisis als een opportuniteit en zet even een stap terug om je bedrijf op te kuisen, de why van je merk in vraag te stellen en nieuwe ideeën te creëren voor de toekomst.”

Relevante blogposts