We starten ons gesprek tijdens een deugddoende wandeling, met een heerlijk warme zon aan de Antwerpse scheldekaaien. Hoewel het helemaal niet zo is, heerst er toch een licht vakantiegevoel wanneer Maarten Van de Vondel, managing partner bij Bloovi ons vertelt over zijn ervaringen als wondernemer in tijden van corona.
“Bloovi komt eigenlijk van de woorden ‘Blooming Vision’: een visie op de wereld van morgen. Bloovi staat er als content platform voor innovatieve verhalen. Dagelijks publiceren we hier content van ondernemers voor ondernemers, waarvan 90% in eigen productie gebeurt. We gaan dus zelf op zoek naar verhalen van zowel bekende als minder bekende ondernemers en marketeers. Stuk voor stuk inspirerende personen die een mooi verhaal hebben om anderen hun groei te stimuleren. Dat gebeurt bewust voornamelijk online, sinds we ongeveer twee jaar geleden de focus daar hebben gelegd.“
Staat Bloovi nu anders tegenover de toekomst? Zijn er dingen die jullie anders hebben moeten aanpakken?
“Ja, uiteraard hebben ook wij ons deels moeten aanpassen aan de situatie. Enerzijds hebben we natuurlijk al onze lopende projecten afgewerkt en hebben we de huidige sales processen hier en daar moeten verschuiven. De belangrijkste maatregel? We hebben van de tijd geprofiteerd om ons volledig op ons eigen merk te gooien. Waar willen wij eigenlijk naar toe? Zelf praten we natuurlijk ook met onze klanten en connecties. Zo ontdekken we wat er bij hen leeft, wat zij nodig hebben en hoe wij daar flexibel op kunnen inspelen.”
“Deels hebben we ook bepaalde werknemers op technische werkloosheid moeten zetten. Dat gebeurde wél in overleg. Sommigen hadden dit nodig omwille van hun gezinssituatie. Mensen met kinderen bijvoorbeeld, die geen opvang of school meer hadden om op terug te vallen. Zo hebben we onszelf wel speling kunnen geven om te werken aan ons merk. Gewoon, een nieuwe basis leggen om in de toekomst nog verder te kunnen groeien. Nu was hét moment om te kijken naar de toekomst van Bloovi. Aan het einde van dit jaar, maar ook voor onze plannen over drie jaar. We blikken terug en duiken naar binnen. Zelfreflectie.”
Hoe reageerde je personeel op die aanpassingen?
“Ons personeel reageerde vrij positief. We hebben het proces dan ook stap voor stap opgenomen. In de eerste week hebben we nog geen drastische beslissingen genomen, maar hebben we de situatie wel besproken met het hele team. Toen is er de beslissing genomen om het de eerste week wat af te wachten. Kijken wat werkt en wat moeilijker is. Tijdens die week kwamen we elke ochtend in een teammeeting om de situatie te evalueren. Sommige thuissituaties maakten het efficiënt thuiswerken nogal complex. ”
"Open communicatie is cruciaal. Zowel naar je personeel toe als naar je klanten."
Maarten Van de Vondel
“Vanaf week twee gaven sommigen dan ook eerlijk aan dat het zwaar was. We hebben dan beslist om bepaalde mensen op technische werkloosheid te zetten. Daar stond niemand natuurlijk echt op te springen, maar stonden er absoluut voor open. Samen bekeken we wat mogelijk was, berekenden we het netto verlies en bespraken we de gevolgen. In maart kwamen we bijvoorbeeld niet tegemoet, maar in april wel. Open communicatie is dus cruciaal. Zowel naar je personeel toe, als naar je klanten.”
En hoe zit het met je klanten? Reageerden zij ook zo positief?
“Ook daar konden we op heel veel begrip rekenen. Zo hadden we bijvoorbeeld een dossier lopen rond co-working. Daarin zetten we verschillende co-working spaces in België in de kijker in een volledig dossier. Fotoreportage, video-opnames … Alles erop en eraan. Nu was het in deze situatie geen goed idee om dit te lanceren. In principe moedigden we mensen aan om samen te werken in die co-working spaces, terwijl de huidige maatregelen dat net, terecht, afraden.”
“We zijn dan ook het gesprek met de featured bedrijven aangegaan om de lancering hiervan uit te stellen. Veel klanten zeiden direct zelf dat ze het wilden uitstellen. Daardoor konden ook andere verhalen vroeger op de content planning opgenomen worden. Tot op vandaag hebben we hier dus zeker geen problemen mee gehad. Integendeel, er heerst echt veel begrip. Eerlijkheid speelt daar natuurlijk wel een grote rol in.”
Merk je dat veel bedrijven een hele digitale weg in zijn geslagen?
“We merken nog niet concreet dat ze echt 100% die digitale weg in slaan, maar zien wel dat veel bedrijven in de gaten hebben dat sommige dingen makkelijker online te organiseren zijn dan ze dachten. Er bestaan heel wat handige online communicatietools waarin je collaboratief kunt samenwerken. Zo is er ook een Belgische start-up die zo’n systeem hebben opgezet. Tijdens een van onze calls vertelden zij me dat het aantal demo-aanvragen met factor 30 gestegen is.”
"Ik twijfel of al die bedrijven over de gehele lijn de focus digitaal kunnen of willen leggen."
Maarten Van de Vondel
“Bedrijven in België zijn er dus zeker wel mee bezig, maar tot op bepaalde hoogte. Vooral om de dagdagelijkse werken te optimaliseren. Dat betekent niet dat ze zich ook zo flexibel kunnen opstellen tegenover alle gevolgen die corona op zich met zich meebrengt in de toekomst. Dat is nog een andere zaak. Nu worden er zo wel sneller beslissingen genomen. Zo ken ik een bedrijf dat al haar offline events razendsnel online heeft georganiseerd. Ik twijfel echter of al die bedrijven ook over de gehele lijn de focus digitaal kunnen of willen leggen.”
Als je een wens zou mogen doen voor Bloovi, wat zou die dan zijn?
“Één wens? Dan wou ik dat de community, die we al een tijdje willen creëren, er nu al 100% had gestaan. Dat idee leeft al lang bij ons. Het contentplatform is natuurlijk de basis, maar in een ideale wereld is Bloovi een nog sterkere community waarin de conversatie heerst. Waarin we elkaar kunnen helpen groeien als innovatieve ondernemers. We willen een plek zijn waar je komt om te netwerken en te inspireren. Als dat er nu al was geweest, dan stonden we sterker. Dan konden we elkaar nu ondersteunen, in een periode waarin dat harder nodig is dan ooit tevoren. Daaruit halen we duurzame learnings. Natuurlijk, we hebben de buffer nu, maar met die community hadden we duurzame verhalen kunnen produceren om nog meer consultancy te bieden aan bedrijven die het nodig hebben.”
Heb je nog één gouden tip voor Belgische ondernemers?
“Durf jezelf in vraag te stellen, als persoon en als merk. Ik dacht dat ik al de luxe die ik dagdagelijks had écht zou missen. Dat dat een grote impact zou hebben op mijn leven. Nu, word ik daar echt ongelukkiger van? Eigenlijk niet. Ik wil weten of onze klanten en lezers ons missen als we er niet meer zijn? Of we nog relevant zijn? Liggen mensen wakker van onze content? En hoe kunnen we daar flexibel op inspelen? Ik geloof dat elk merk intrinsiek waarde kan bieden aan de maatschappij, maar dat we vaak te sterk gericht zijn op de korte termijn.”
“In principe heeft de coronacrisis ons verplicht om op lange termijn te denken. Het is nu misschien oké, maar hoe zit dat volgend kwartaal? Volgend jaar? Welke effecten heeft het op onze business? Is ons verhaal nog interessant, post-corona? Hoe worden we onmisbaar? Flexibiliteit is volgens mij daarin nog steeds een onderschat woord. Bedrijven moeten durven doen. Eens alles al voorbij is, is ‘t al te laat. Je moet nu nadenken over hoe je nu al meer waarde kunt creëren, en plannen voor de toekomst.”
“Als je die meters niet maakt loop je binnenkort mijlenver achter. Bedrijven die dat niet doen zullen ten onder gaan. Degene die wel flexibel zijn komen er gegarandeerd anders (en beter) uit. That’s it.”