(W)ondernemen tijdens en na de coronacrisis: de gouden tips van onze wondernemers.

De wereld staat even op zijn kop. De horeca is uitgedoofd, grote evenementen zijn afgelast, winkelstraten zijn leeg en de angst voor het onbekende zindert zachtjes na. Op persoonlijk vlak, maar zeker ook op bedrijfsniveau. Veel ondernemers zien hun inkomsten kelderen, maar zien daarnaast ook nieuwe kansen ontwaken. Het is nu dat je die kansen moet grijpen om voor deze situatie het best mogelijke scenario te schrijven. Wij ondervragen gepassioneerde ondernemers naar de gouden tips die hen door deze periode loodsen. Met succes!

Denk, durf en evalueer: de meest waardevolle tips van onze (w)ondernemers

"Zet je tanden erin, en grijp je kans”

De eerste tip komt van een geboren ondernemer: Mascha Beekmans runt al jaren een succesvolle meubelbusiness. Met PURE Wood Design ontwerpt, produceert en verkoopt ze handgemaakte houten meubelen. Met twee winkellocaties in België, een goed draaiende webshop en plannen voor verdere internationalisering beseft zij maar al te goed hoe groot de impact van deze crisis kan zijn. Volgens haar is het dan ook cruciaal om te tonen wat je in je mars hebt. Je klanten zitten namelijk nog altijd op jou te wachten. Misschien zelfs meer dan ooit tevoren.” 

"Het is in deze tijden heel belangrijk om een partner naast je te hebben staan die met je meedenkt. Daar heb je behoefte aan, ook al weet je het zelf niet."

“Blijf niet bij de pakken zitten!” vertelt Mascha ons. “Probeer dingen uit via social media, zelfs als je het nooit eerder hebt gedaan. Maak een filmpje, vertel wat je doet, wat mogelijk is, hoe je kunt helpen … Blijf zichtbaar online en blijf bereikbaar voor je klanten. Zelfs nog meer als anders. Én wees oprecht. Er komen veel sensibiliserende acties voorbij. Die boodschap is natuurlijk goed, maar daar hebben we als ondernemer gewoon niet zo heel veel aan. Als PURE Wood Design zijnde hoeven wij onze klanten niet op te voeden over hoe ze hun handen moeten wassen of hoe ze hun mondmasker correct gebruiken. Dat is de taak van andere instanties.”

“Natuurlijk hopen wij oprecht dat we allemaal zo veilig en gezond mogelijk blijven, maar dat is niet de boodschap die onze klanten willen horen. Zij willen geïnspireerd blijven, zoals altijd, en met hun vragen ergens terecht kunnen. Misschien zelfs even niet aan die nare situatie denken. Daar staan we hen in bij. De wereld blijft namelijk gewoon z’n gangetje gaan. Als iedereen een afwachtende houding zou aannemen zouden we helemaal nergens staan.”

Wondernemer pure wood design mascha
Benieuwd naar haar volledige verhaal? Je leest het hier.

“Tijd om beslissingen te nemen die je eerder niet durfde door te duwen. Tijd voor pure guts!”

Bert Vangramberen, Marketing en Fleet Director bij Enterprise Rent A Car deelt die mening helemaal. Volgens hem komt bij ondernemen altijd een stukje durf kijken. En bepaalde uitdagende situaties dwingen je gewoon om ook effectief gevolg te geven aan die durf. Dat is ook wat er nu gebeurt. Volgens hem is het nu dat je duidelijk het verschil ontdekt tussen ondernemers en volgers. Tussen bedrijven die oplossingen ontdekken en plannen uitdenken voor wanneer ze hun deuren terug mogen openen enerzijds, en bedrijven die blijven afwachten in de hoop dat alles straks hetzelfde zal zijn. Die laatste illusie mogen we ons echter niet meer maken.

Als je naar ‘t verleden kijkt merk je dat elke crisis er al voor heeft gezorgd dat innovatieve bedrijven er op een langere termijn beter van worden. Veel andere bedrijven falen. Is het niet nu, dan is het binnenkort wel. Je moet nu durven om bepaalde traditionele projecten en processen aan de kant te schuiven om te investeren in innovatie. Van heel klein tot groot, naar personeel en klanten. Stel jezelf de vraag: wat wou ik altijd al doen, maar waar heb ik nog nooit de ‘guts’ voor gehad om te proberen? Doe dat, want nu is hét moment. Dat is althans wat wij hebben gedaan. We maakte beslissingen die we eerder niet durfden te nemen en merken nu hoe voordelig dat kan zijn.”

Enterprise
Benieuwd naar zijn volledige verhaal? Je leest het hier.

“Zij die deze situatie gebruiken om zich voor te bereiden, zijn de winnaars van morgen.”

Zo denkt ook Philip Verhelst, bezieler van Mora Mora en ervaren ondernemer in hart en ziel. Hij krijgt vooral het gevoel dat veel ondernemers zich verliezen in negatieve gedachten. Wat als het slecht afloopt? Wat als mijn klanten de weg niet meer terugvinden naar mijn bedrijf? Zullen we in de toekomst nog wel slagen? Het is belangrijk om je die vragen te stellen, maar nog belangrijker om daar iets mee te doen. En zo merk je volgens hem ook al snel het verschil op tussen creatieve doeners, en vastgeroeste ondernemers, die geen kant meer op kunnen. De digitale wereld speelt  in dat verhaal een krachtige rol. 

"Het belangrijkste in deze race? Dat je niet in de pit gaat zitten wachten, want dan ga je de rest niet meer kunnen inhalen."

“Ik leerde dat je moet stoppen met nadenken, want dat is alleen maar negatief. Je moet beginnen voordenken, focussen op wat gaat komen en je klaarmaken voor de toekomst. Zie de crisis als een opportuniteit en zet even een stap terug om je bedrijf op te kuisen, de why van je merk in vraag te stellen en nieuwe ideeën te creëren voor de toekomst.”

Philip verhelst wondernemer
Benieuwd naar zijn volledige verhaal? Je leest het hier.

“Flexibiliteit is een onderschat woord. Bedrijven moeten durven doen.”

Ook Maarten Van de Vondel, Managing Partner bij Bloovi, nam met zijn onderneming gebruik van de tijd om even een stap terug te zetten. Hij durfde zichzelf en zijn business te evalueren om in de toekomst een nieuwe richting in te slaan: energetisch en met de focus op pure waarde voor de klant. Geen makkelijke opdracht, maar voor veel ondernemingen wel een noodzakelijk verhaal waar je veel uit kunt leren. Natuurlijk, want alleen door kritisch te zijn naar jezelf leer je hoe je je klanten nog beter kunt servicen. Nu, maar zeker ook in de toekomst.

“In principe heeft de coronacrisis ons verplicht om op lange termijn te denken. Het is nu misschien oké, maar hoe zit dat volgend kwartaal? Volgend jaar? Welke effecten heeft het op onze business? Is ons verhaal nog interessant, post-corona? Hoe worden we onmisbaar? Flexibiliteit is volgens mij daarin nog steeds een onderschat woord. Bedrijven moeten durven doen. Eens alles al voorbij is, is ‘t al te laat. Je moet nu nadenken over hoe je nu al meer waarde kunt creëren, en plannen voor de toekomst.” 

“Als je die meters niet maakt loop je binnenkort mijlenver achter. Bedrijven die dat niet doen zullen ten onder gaan. Degene die wel flexibel zijn komen er gegarandeerd anders (en beter) uit. That’s it.” 

Maarten wondernemer
Benieuwd naar zijn volledige verhaal? Je leest het hier.

Relevante blogposts