De pandemie bereikte in België een schijnbaar hoogtepunt. Flatten the curve, zeggen ze. Daar zijn we al een hele tijd mee bezig. Onze inspanningen werpen dan ook z’n vruchten af. Dat betekent echter niet dat de corona-gekte geen gevolgen heeft op lange termijn. Integendeel. De economische spanning hangt in de lucht. Of je dat nu al merkt of niet: het is tijd om de juiste basisstappen te ondernemen waarmee jij je bedrijf zo goed mogelijk beschermt.
1. Implementeer bewezen processen, onafhankelijk van je mensen
Jouw mensen vormen de fundamenten van je onderneming: een feit dat vaststaat, hoe je het ook draait of keert. De kans is groot dat (een deel van) je werknemers momenteel van thuis uit werkt. Alles controleren en managen? Dat vraagt veel tijd. Onze eerste tip is dan ook heel kort en krachtig: manage niet je mensen maar je processen. Het is nu niet het moment om afhankelijk te zijn van je mensen maar van ‘t succes van je systemen. Hoe groot of klein ze ook zijn. Jouw online bestel-proces bijvoorbeeld. Je digital meeting- en planningtools. Trello blijft een super gebruiksvriendelijke en eenvoudige tool om het overzicht te behouden in je team. Zelfs voor je werknemers die het niet gewend zijn om digitaal te werken.
2. Converseer en converteer
Staat jouw bedrijf in nauw contact met bepaalde partners, leveranciers en andere bedrijven als directe klant? Het slechtste wat je nu kunt doen is om je volledig af te sluiten. Het beste wat je kunt doen: jezelf openstellen (digitaal weliswaar). Start de conversatie en probeer op die manier directe contracten af te sluiten voor een langere termijn. Zo bescherm je jouw business en toon je jouw focus op langetermijnresultaten. Toegegeven, zo’n gesprek start je niet zomaar even op in deze crisisperiode. Het is daarom een goed idee om in interactie te treden over de situatie.
Vraag je klanten naar hun ervaringen. Is hun omzet gedaald? Hoe zit het met hun medewerkers? Is hun strategie of budget geraakt geweest door de pandemie? Door open communicatie ontdek je waar je hen nog in kunt bijstaan. Daat laat je toe om samen een plan voor de toekomst uit te stippelen. We’re all in this together!
3. Focus op relevante en bewezen markten
Al een tijdje aan ’t spelen met het idee om nieuwe markten te betreden? Dat idee berg je voorlopig maar beter even op. Hoewel we niet alles weten over alle maatregelen en economische gevolgen in andere landen is het nu ook gewoon niet aangeraden om daar je tijd en resources in te investeren. Het is veel slimmer om je huidige succesvolle markten te verdiepen. Je weet al dat jij waardevol bent voor hen en dat zij waardevol zijn voor jou.
Door hier dieper op in te spelen en te experimenteren bereik je gegarandeerd meer resultaten. Vooral omdat je merkbekendheid hier al sterk aanwezig is. Je hebt hier namelijk al bewezen dat je in staat bent om aan bepaalde wensen of noden te voldoen.
4. Van diensten naar producten
Produceert jouw onderneming voornamelijk diensten? Dan lijkt deze tip misschien niet voor jou. Niets is minder waar! Ook als dienst-based onderneming kun je namelijk perfect producten aanbieden, zelfs al is dat niet jouw core business. En dat is belangrijk, want de mate van jouw dienstverlening is sterk afhankelijk van je mensen en beschikbare tijd. Je hebt maar 24 uur per dag om je diensten effectief uit te voeren. Producten, daarentegen, zijn money making business, zelfs wanneer je slaapt. Onderzoek dus op welke manier je jouw diensten in een product kunt gieten en verspreid die in de plaats. Denk aan e-books, online adviesgesprekken, moodboards, analyses, brochures, … Alles waar jij leads of omzet mee kunt verzamelen nu is een goudmijn voor later.
5. Bespaar of creëer geld
Tijdens onzekere tijden zijn bedrijven en consumenten minder geneigd om producten of diensten aan te kopen die ze niet echt nodig hebben. Wat dan wel? Oplossingen die hen helpen om geld te besparen of meer omzet op te leveren. Als je dat kunt implementeren als onderneming stel je jezelf in een veilige positie. Het betekent namelijk dat je niet zomaar vervangbaar bent. Bied je dat nog niet concreet aan? Ga op zoek naar manieren om ervoor te zorgen dat jouw klanten je niet meer kunnen missen, ongeacht wat er gebeurt in de economie.
6. Investeer in geoptimaliseerde copywriting
Over het algemeen zijn mensen veel vaker én langer online als normaal. Dat is nu zo maar die trend zet zichzelf nog wel even door. Denk maar aan de gewenning aan het hele digitale leven en een ‘ik-blijf-liever-veilig-thuis’ ingesteldheid. Ook jouw doelgroep raakt op een bepaald moment gewend aan de situatie en bedrijven laten hun personeel ook in de toekomst vaker thuis werken. Bovendien zijn mensen constant op zoek naar updates over het virus en het effect op de economie. Daarom kan de copy op je website, je advertenties, blogposts en nieuwsbrieven je nu een competitief voordeel opleveren.
Alles draait om engagement. Opvallende copy die spreekt tot waar je klanten naar op zoek zijn heeft dus een stapje voor! Zorg ervoor dat jij bent waar jouw potentiële klanten zoeken. Met waardevolle, invloedrijke inhoud, weliswaar.
7. Creëer een geautomatiseerde leadflow
In een ideale wereld heb je al langer zo’n flow op poten gezet. Was dat nog niet het geval? Dit is je moment. Als de economie op een laag pitje staat heb jij er alle baat bij om nu zoveel mogelijk leads te verzamelen én deze zo efficiënt mogelijk te behandelen. Dweilen met de kraan open, als je geen automation systeem hebt. Zo’n systeem helpt je als het ware om jou en je team te klonen, waardoor je veel minder tijd en mensen op de flow moet inzetten. Zo heb je meer tijd over om de focus te leggen op het closen. Iets dat nu en in de komende maanden wel eens schaarser dan ooit zou kunnen worden.
8. Zet transparantie op de eerste plaats
Hoewel we je eerder vertelden dat je in deze onzekere tijden niet al je vertrouwen in de handen van je werknemers kan leggen, is het andersom wél zo dat jouw werknemers al hun vertrouwen bij jou zouden moeten kunnen leggen. Zij vertrouwen erop dat jij de beste beslissingen neemt voor het bedrijf en alles dat daar bij hoort, maar ook dat je er bent voor vragen en bezorgdheden. Onzekere tijden zorgen ook op persoonlijk niveau voor onzekere situaties. Ziekte, kinderopvang, stress, verantwoordelijkheid voor ouders en grootouders of zelfs bepaalde risicogroepen.
Treed dus op als steunpunt voor je onderneming en blijf transparant communiceren over elke maatregel die genomen wordt. Vraag naar feedback, of richt zelfs een project team in om alles in kaart te brengen. Én organiseer eens een gezellige e-peritief. De kans is groot dat je team er enorm naar uitkijkt om even alles los te laten.
9. Wees alert maar blijf in balans
Wist je dat een maand zonder inkomen één op de vijf Belgische bedrijven in nood brengt? Als het nog niet duidelijk was, herhalen we het graag nog een keer: de impact van het coronavirus is enorm (bron: analyse van specialist in bedrijfsdata Graydon). De situatie ziet er niet rooskleurig uit, dat is een feit. Dat betekent niet dat we er ons volledig door moeten laten ontmoedigen.
"Iedereen probeert last en pijn te vermijden, maar we zullen met z'n allen onze verantwoordelijkheid moeten nemen om onze economie terug op te krikken. Everybody wants to be the boss but nobody wants to pay the bills."
Luca Cardella
Hou rekening met de mogelijke gevolgen voor jouw onderneming en voor die bedrijven waar jij mee samenwerkt. Blijf alert voor waarschuwingstekens en doe het nodige om te overleven. Je moet nu investeren in veranderingen zodat je klaar bent om terug op te staan. Dat wil echter ook zeggen dat je zelf actie moet durven ondernemen, hoe moeilijk het ook lijkt. Iedereen probeert last en pijn te vermijden, maar we zullen met z’n allen onze verantwoordelijkheid moeten nemen om onze economie terug op te krikken. Blijf dus niet bij de pakken zitten, maar ga de strijd aan!