“De beste tip voor ondernemers? Zet je tanden erin, en grijp je kans”

Mascha Beekmans en haar man Hugo runnen al een hele tijd een succesvolle interieur business: “We ontwerpen en produceren maatwerk meubelen met een focus op pure materialen. Daarbij voorzien we onze klanten met adviezen ten aanzien van hun interieur. Bij ons kunnen ze dan ook terecht voor het volledige plaatje: van tafel en stoelen tot tapijt, mok en vaas. Online en offline”. Een verhaal waarin persoonlijkheid centraal staat. Hoe breng je dat nu over tijdens deze rare periode? Mascha vertelt ons hoe zij het doet en wat volgens haar een musthave is in eender welke situatie. 

Wie is de doelgroep van PURE Wood Design?

PURE Wood Design richt zich in België én internationaal op personen tussen 25 en 55 jaar die willen investeren in kwaliteitsvolle, op maat gemaakte meubelen. Daar speelt duurzaamheid en persoonlijkheid een grote rol in. In principe ligt de focus daarbij wel eerder naar de vrouwelijke doelgroep. “Laten we eerlijk zijn: het is vaak de vrouw die hier iets meer affiniteit mee heeft. Hen kunnen we prikkelen met mooie beelden en sfeer. Kunnen we hen daarvan overtuigen? Dan is de stap naar aankoop nog klein. Ons merk staat namelijk ook voor kwaliteit en onderhoudsvriendelijkheid. Handgemaakt en op maat. Die kenmerken overtuigen dan weer onze mannelijke klanten. De ideale combinatie.” 

Hoe zit het met de concurrenten?

“In het verleden zagen we vooral de kleine regionale speler als onze grootste concurrent. We hebben twee concept stores in Vlaanderen, en daar speelt merkbekendheid een grote rol. Dat is gewoon zo, zeker in bepaalde regio’s. Merken met een sterk verhaal lagen dan ook nauw in ons vizier. Nu we als merk een bepaalde grens hebben kunnen overstijgen kijken we echter ook al snel naar grotere, overkoepelende interieurplatformen met een hoog bereik. Zij zetten vaak al heel sterk in op het digitale, of zijn zelfs 100% online, zonder fysieke winkel. Met onze webshop kijken we nu dus ook vooral die richting uit.”

 

Hoe differentieert het merk zich in deze coronacrisis?

Mascha blijft niet graag bij de pakken zitten. Een situatie als deze is voor iedereen heel moeilijk, maar door jezelf af te sluiten raak je volgens haar geen stap verder. “Het belangrijkste is volgens mij dat je niet moet afwachten. Geen Calimero zijn die stilletjes in een hoekje blijft zitten. Nee! We moeten net tanden erin zetten en de kansen grijpen die we kunnen. Dat doen we door heel veel te proberen, samen met Tunity. Heel veel credits gaan uit naar dit bedrijf als strategische partner. Jullie dragen ons ideeën aan die echt waardevol zijn. Dat laat ons toe om dingen te proberen die we nog niet eerder hebben gedaan. Video’s, social livestreams, korte filmpjes met advies over specifieke interieurvragen, online testen en inspiratie …” 

“We zijn in een positieve stroomversnelling terechtgekomen, waarbij we snel nieuwe dingen uitproberen en evalueren.”

Eigenlijk heb ik het gevoel dat we in een soort stroomversnelling zijn terecht gekomen. We hadden al zoveel leuke dingen op de planning staan, of hielden bepaalde zaken altijd in ons achterhoofd. Nu proberen we ze in een sneltempo uit. Heel gericht, heel kort op de bal, om ook snel te kunnen evalueren wat aanslaat. Daar pikken we nu dus nog meer op in. Interactie en inleving zijn daarvoor een must. We stellen ons niet te veel vragen nu, zitten niet in angst te wachten, maar proberen gewoon alles om de doelgroep zoveel mogelijk op een positieve manier van dienst te zijn.” 

Is die digitale twist volgens jou belangrijk?

Het onderwerp ‘digitale transformatie’ speelt overal natuurlijk al een hele tijd. Een item waar veel bedrijven op zouden moeten inzetten, maar wat nog niet iedereen durft. Mascha heeft het in ieder geval goed begrepen. “Sterk online aanwezig zijn is gewoon een must. We zitten alsmaar meer online. Door zo in te spelen op de behoefte van je doelgroep creëer je altijd een win-win situatie. Zeker nu, hebben we de indruk. Mensen zitten nu eenmaal thuis. Ze zijn aan het opruimen, verschuiven hun meubels een keer, willen hun huis wat mooier maken, de tuin onder handen nemen … Het is logisch dat ze nu op zoek gaan naar inspiratie en leveranciers die hen daar direct een handje bij kunnen helpen. Ben je niet online terwijl je doelgroep dat wel is? Dan mis je een grote kans.”  

Wondernemer pure wood design webshop

Wat was de reactie van je klanten?

De angst voor het virus is reëel. De angst voor de gevolgen op economisch vlak is dat ook. Toch merkt Mascha dat die angst al snel plaats maakte voor rust en begrip. In zo’n situatie passen mensen zich al snel aan. Toen de situatie na een paar dagen weer terugkeerde, nadat de eerste maatregelen werden genomen merkte het bedrijf dan ook een complete switch in het gedrag van hun klanten. 

“We merken nu eigenlijk pas hoe noodzakelijk zo’n chatfunctie op de website is. We kregen al erg veel vragen binnen, maar nu is dat gewoon ontploft. Onze concept stores zijn dicht, waardoor onze klanten ook niet meer zomaar de winkel kunnen binnenspringen om alles rustig even te bekijken. De vragen en nood aan advies blijven echter bestaan. Onze klanten vragen heel concreet advies over kleuren, materialen, combinaties, afmetingen, … Alles dat ze normaal gezien van onze interieurexperten offline te horen krijgen, wordt nu nog meer online gevraagd.”

“We krijgen dan ook heel wat foto’s binnen van eetkamers, vloeren, … We bekijken elke vraag met heel veel detail en maken zelfs moodboards om complete looks samen te stellen. Bovendien versturen we nog altijd stalen op van onze houtbehandelingen. Dat alles helpt om een beslissing te kunnen nemen. Ons merk is al vertrouwd én we bieden de service. Die combinatie heb je nodig. En een aantal tools natuurlijk, dat ook. Onze chatfunctie, berichtjes op Instagram, interactieve posts op onze Stories … Dat horen we dan ook wel vaak van klanten! Ze zien ons veel voorbij komen en raken geïnspireerd. Die goede reacties maken het nog mooier!”

Hoe reageert je personeel op het hele gebeuren?

“De hele situatie wordt natuurlijk altijd door een andere bril bekeken door iedereen die erbij betrokken is. Als oprichter gaan we er volledig voor. We zullen altijd vechten voor wat we hebben opgebouwd. Het zit in onze genen, zeg maar. Het is dus altijd wat zoeken naar een goede balans. Bestellingen komen binnen, ons productie atelier draait op volle toeren, maar onze winkels blijven verplicht gesloten.”

 

Wat zou je anders hebben gedaan mocht je de crisis hebben zien aankomen?

“We waren eigenlijk al heel goed bezig, maar ik zie nu wel dat er nog meer interactie is. We maken wishlists op, filmen korte video’s voor uitleg, … De adviesfunctie die we al een tijdje meer wilden vervullen is nu in zo’n ontzettende stroomversnelling gekomen. Dat hadden we misschien vroeger al sterker moeten doen. Aan de andere kant ben ik ook een perfectionist. Als ik iets doe wil ik het goed doen en onderbouwd. Nu merk ik pas dat perfectie niet zo belangrijk is, maar snelheid vaak wel. Dat wordt nu heel duidelijk”

“Misschien wat meer investeren in automatisering, zodat het makkelijker is om alle bestellingen die we binnenkrijgen nog wat efficiënter te kunnen verwerken. Dat was de investering zeker wel waard geweest, moesten we dat eerder al gedaan hebben. Natuurlijk investeerden we al in een nieuwe website en webshop en dat werpt nu wel écht z’n vruchten af. Het wordt duidelijker dan ook dat gebruiksvriendelijkheid cruciaal is. Zonder dat hadden we lang niet zo’n mooie resultaten kunnen bereiken.”

“Onze investering in de gebruiksvriendelijkheid van onze nieuwe webshop is de beste basis om plotse veranderingen in de markt op te vangen.”

Nu je weet wat je weet: wat wil je nog doen om je onderneming te boosten?

“PURE Wood Design nog meer als adviesorgaan laten fungeren. Dat zie ik zelfs bij nog grotere projecten in de toekomst. Nu ik merk dat er zoveel vraag naar is en onze klanten het zo erg waarderen, kunnen we dit nog veel meer uitrollen. We zijn niet louter een tafel-en-stoelenverkoper, maar een bedrijf dat advies geeft en mensen hun droominterieur laten samenstellen.

“En natuurlijk kijk ik er naar uit om nog meer in te zetten op digitaal. Het kan allemaal en het werkt. Dat hebben onze klanten nu ook ervaren. Neem nu FaceTimen, bijvoorbeeld. Dat bestaat al zo lang, maar daar heb ik gewoon nog nooit gebruik van gemaakt. Mensen appreciëren dat ook, omdat ik zo rechtstreeks in hun interieur kan meekijken. Dat is zo persoonlijk. Ook Instagram Live sessies doen. Dat leek me in eerste instantie zo raar. Toch krijg je heel veel positieve reacties, vragen en mailtjes. Zo verleg je je eigen grenzen, ook als ondernemer. Dat is spannend en wil ik uitbouwen naar nog meer.”

Wat als je één wens zou mogen doen voor je onderneming?

“Natuurlijk wil ik gewoon een groot, krachtig merk uitbouwen, en er blijvend staan voor mijn klanten zodat ze het gevoel hebben dat ze echt altijd op ons kunnen rekenen. Ik zie vaak bij de kleinere concurrenten dat ze letterlijk de deur toe doen, zonder bijkomende maatregelen te nemen. Alles stopgezet, met als enige boodschap: “We hopen je in mei weer terug te zien.” Dat zou ik net niet willen. Veel consumenten hebben nu namelijk geen zin om zo lang te wachten. Zeker niet als er zoveel tijd op overschot is.

“Wij leveren nog steeds, en houden ons daarbij strikt aan de maatregelen. We komen tot aan de deur, maar niet verder. En dat communiceren we zo ook. Kiezen onze klanten er toch voor om de levering pas later te ontvangen? Ook dat kan. Dat betekent wel dat we intern hebben moeten schakelen. De werkplaats is aangepast, de planning is wat anders georganiseerd en onze communicatie staat op volle toeren. Dat verplicht ons om flexibel te zijn. Naar onze klanten toe en ons personeel.”

Zijn er dan veel bedrijven die hulp kunnen gebruiken?

“Ik ben ervan overtuigd van wel. Vooral op ‘t vlak van marketing en strategisch advies en een continue stroom aan creatieve ideeën en concepten. Die bedrijven die alles volledig afsluiten weten vaak vast niet waar ze moeten beginnen. Ook niet-concurrerende bedrijven, trouwens. Ik had er het laatst over met een vriendin. Ze vroeg me of een bepaalde hoeveelheid gratis mediabudget niet voor elke ondernemer een mooie gift zou zijn in deze tijd. Mijn antwoord? Ja, zolang je weet wat je daarmee moet aanvangen. Ineens €1000 op je rekening krijgen voor te adverteren op social media is mooi, maar als je niet weet hoe je dat het best doet, is dat soms weggegooid geld.

Je moet het kunnen investeren waar resultaat uit komt. Dat weet je door met gespecialiseerde mensen samen te werken. Veel ondernemers hebben volgens mij dus veel meer behoefte aan wat jullie doen: creatief meedenken. Hoe kun je wél gezien worden? Waar zit je doelgroep? Hoe doe je het nu goed? Niet door zomaar te adverteren, maar door te leren welke behoeftes er leven. Er ligt nog een hele vijver aan informatie die veel bedrijven nog niet mee hebben. 

“Conclusie? Het is in deze tijden heel belangrijk om een partner naast je te hebben staan die met je meedenkt. Daar heb je behoefte aan, ook al weet je het zelf niet. Dat merk je nu dus wel heel erg. Begeleiding en strategisch advies zijn cruciaal. Ik ben dan ook heel blij dat wij dat wél hebben. Wij weten hoe we moeten meten en evalueren om het in de toekomst nog beter te doen. Alleen zo kun je groeien.”

Jouw gouden tip voor onderneming in nood?

“Blijf niet bij de pakken zitten! Probeer dingen uit via social media, zelfs als je het nooit eerder hebt gedaan. Maak een filmpje, vertel wat je doet, wat mogelijk is, hoe je kunt helpen … Blijf zichtbaar online en blijf bereikbaar voor je klanten. Zelfs nog meer als anders. Én wees oprecht. Er komen veel sensibiliserende acties voorbij. Die boodschap is natuurlijk goed, maar daar hebben we als ondernemer gewoon niet zo heel veel aan. Als PURE Wood Design zijnde hoeven wij onze klanten niet op te voeden over hoe ze hun handen moeten wassen of hoe ze hun mondmasker correct gebruiken. Dat is de taak van andere instanties (die dat overigens heel goed doen!).”

“Natuurlijk hopen wij oprecht dat we allemaal zo veilig en gezond mogelijk blijven, maar dat is niet de boodschap die onze klanten willen horen. Zij willen geïnspireerd blijven, zoals altijd, en met hun vragen ergens terecht kunnen. Misschien zelfs even niet aan die nare situatie denken. Daar staan we hen in bij. De wereld blijft namelijk gewoon z’n gangetje gaan. Als iedereen een afwachtende houding zou aannemen zouden we helemaal nergens staan.”

“En tot slot: ik leer veel van ondernemers van grotere merken waar ik zelf naar op kijk. Vaak hoor je daar ook mooie boodschappen. Ook bepaalde bloggers die bijvoorbeeld online workshops organiseren en mensen eigenlijk vooral enthousiast proberen te maken. Die persoonlijkheid is wat volgens mij het verschil maakt. Be safe and healthy, maar zeker ook: be yourself.”

 

Relevante blogposts