“Ik ervaar het ondernemerschap als een cadeau, omdat het mij echt op het lijf is geschreven.” – Indira van Social Ctrl

Aan het roer van elke welvarende onderneming staat een Wondernemer – of in dit geval een Wonderneemster – die de lijnen uittekent en het bedrijf in goede banen leidt. Maak kennis met Indira Vandormael, de leading lady van het Genkse allround marketingbureau Social Ctrl. Met de mooie alliteratie “Social Ctrl is een verantwoordelijk verbonden bedrijf met een visie”, steekt ze van wal en omschrijft ze haar bloeiende onderneming uitmuntend. Een nieuwe zakelijke partner, een hele reeks nieuwe klanten en een pandemie die nog de kop bleef opsteken. 2021 was op zijn zachtst gezegd een bewogen jaar voor haar groeiende onderneming. 

Een veilige thuishaven

We ontmoeten Indira in haar vertrouwde thuishaven: C-mine Crib in Genk. “Voor gesprekken als deze, calls met klanten en wekelijkse meetings met personeel wandel ik regelmatig een aantal toertjes rond de oude mijnschacht. De frisse lucht en de unieke setting helpen mij om mijn gedachten op orde te zetten en zo blijf ik bovendien wat in beweging. Een volledige dag achter een bureau spenderen is niets voor mij.”

Die actieve mindset vinden we terug in alles wat Indira al ondernomen heeft in haar rijkgevulde carrière. “Als klein meisje zag ik mezelf al als zelfstandige vrouw met een aktetas. Of dat dan als psychologe, advocate, onderneemster of nog iets anders zou zijn, wist ik op dat moment nog niet. Ik vind het enorm mooi om te zien hoe het leven draait en keert en hoe uiteindelijk alles toch in de plooi valt. Het ondernemerschap ervaar ik als een cadeau omdat het echt op mijn lijf is geschreven. Het voelt heel natuurlijk aan.” 

Met vallen en opstaan

Haar journey als onderneemster begon op haar 27e met de oprichting van een offline marketing bureau, waarmee ze haar pijlen voornamelijk richtte op print en andere offline marketing tools. “Op dat moment kwam sociale media ook meer en meer op en vroegen klanten of ik hen daarmee kon helpen. Zo is het idee ontstaan om door te schakelen naar een digitaal marketing agency.” Al doende leerde ze dat het ondernemerschap uit zoveel meer bestaat dan aanvankelijk gedacht. Het leidinggevende aspect, het HR-luik en een goede work-life balance bewaren, waren zaken die ze hands-on leerde. 

“Het mooiste aan ondernemen vind ik voortdurend met mensen bezig zijn: je klanten, je werknemers, jijzelf. Het gaat allemaal veel verder dan de taken op zich.

Gedurende twee jaar runde ze beide bedrijven tegelijk, maar toen ze het potentieel van Social Ctrl zag, besloot ze om de activiteiten uit het eerste bedrijf te verkopen. Van die keuze heeft ze tot op de dag van vandaag allesbehalve spijt. “In mijn ogen is ondernemen een kwestie van elke dag opnieuw vallen en opstaan en leren hoe je bepaalde zaken beter kan aanpakken in de toekomst”, klinkt ze vastbesloten. 

5 more years

Dankzij die positieve drive blies haar onderneming Social Ctrl dit jaar 5 kaarsjes uit. Sinds de opstart in 2016 is C-mine Crib in Genk hun uitvalsbasis. “Op die 5 jaar hebben we heel wat invloed gehad van de andere bedrijven hier. Die creatieve omgeving zorgt natuurlijk voor een kruisbestuiving en uitwisseling van ideeën. Maar ook kameraadschap en ondersteuning in moeilijke tijden”, blikt Indira terug.

En als we de klok 5 jaar verder draaien? “Over 5 jaar denk en geloof ik dat we de C-mine Crib ontgroeid zullen zijn. We zouden wel enorm graag in de omgeving blijven, omdat de Genkse diversiteit en inclusiviteit ook deel uitmaken van onze bedrijfscultuur.” Idealiter ziet ze Social Ctrl op termijn settelen in een charmant pand met verschillende verdiepingen. “Tegen dan zijn we ook gegroeid als bedrijf en zijn er verschillende afdelingen, zoals content marketing, coaching, sales, social media, websites, video- en fotografie. We kunnen nog uitbreiden op verschillende vlakken en dat maakt de toekomst net zo boeiend.” 

“De Genkse diversiteit en inclusiviteit maken deel uit van onze bedrijfscultuur.”

Momenteel biedt Social Ctrl ook meer gevorderde websites aan en wordt er soms ook een uitwisseling gedaan in verschillende projecten met iemand van Tunity. Sinds januari 2021 bundelt Social Ctrl de krachten met Tunity Group. De Tunity Group is een groep van bedrijven waar Fabio Romagnoli (mede)-aandeelhouder van is. En sinds kort maakt Social Ctrl daar met veel plezier deel van uit.

Dare to care, durf jij erom te geven?

Naast ondernemen zet Indira zich buiten haar uren ook in om anderen te helpen. Enkele jaren geleden startte ze de vzw Dare to Care die thuislozen een volwaardig kerstfeest bezorgt. Dat idee ontstond in een groot moment van bewustzijn en zelfreflectie. “Ik zocht meer zingeving en plots kwam het idee om een kerstdiner te organiseren voor hulpbehoevenden. Het maakte daarbij niet uit hoe groot het project juist zou worden. Het is het gebaar dat telt.”

Wondernemer |

Met een overvolle agenda als onderneemster is het bovendien niet evident om een grootschalig evenement op poten te zetten. Het doel van Dare to Care is prachtig in haar eenvoud: thuislozen een fijn gevoel te bezorgen. Dat doen ze door hen op 25 december een kerstfeest te bezorgen met alles erop en eraan: cadeautjes, een overheerlijke maaltijd en fijn gezelschap. Precies zoals iedereen het in zijn eigen familie viert dus. “Met deze actie hoop ik hen een gevoel te bezorgen dat heel veel mensen als vanzelfsprekend beschouwen. Dit jaar zijn we aan de 5e editie toe en dat wordt net als de andere jaren een feesteditie.”   

“Met Dare to Care hoop ik thuislozen een gevoel te bezorgen dat heel veel mensen als vanzelfsprekend beschouwen.” 

Dare to Care, ook als ondernemer

Ook in haar rol als onderneemster staan mensen centraal. “Je bent voortdurend met mensen bezig: je klanten, je werknemers, jijzelf. Het gaat allemaal veel verder dan de taken op zich. De kwaliteit die je aflevert als bedrijf is natuurlijk enorm belangrijk, maar voor mij is de manier waarop je met alle verschillende soorten mensen omgaat nog veel belangrijker.”  Die verankering van de menselijke aanpak in de bedrijfscultuur maakt van Social Ctrl een uniek bedrijf. “In onze bedrijfscultuur staan zowel de klant als de werknemer centraal.” Dankzij die aanpak leerde Indira dat ook een werknemer groei kan appreciëren.

Zo biedt ze ondersteuning op persoonlijk vlak aan door haar werknemers coachings te geven. “Dat deden we in het verleden al voor klanten en nu proberen we ook meer en meer te kijken naar de noden van onze werknemers.” Die coachings gaan over het groeitraject van de werknemers op persoonlijk vlak. We houden natuurlijk ook evaluatiegesprekken over het werkgedeelte, maar dat aspect wordt tijdens de coachings in de mate van het mogelijke tot een minimum beperkt. “Ik houd op regelmatige basis persoonlijke gesprekken met mijn werknemers over hun persoonlijke leven: hoe staan ze in het leven, met welke vraagstukken zijn ze bezig, welke betekenisvolle inzichten kregen ze, wat maakt hen gelukkig…”, vertelt Indira trots. 

Benieuwd naar onze andere Wondernemers? Lees alle artikelen hier.

Relevante blogposts